Hoogsensitieve kind met ‘sterke wil’

Kind met sterke wil

Hoogstimulatief , extravert,  sterke wil …

…allemaal benamingen voor een variant binnen de term hoogsensitiviteit waarbij jouw kind een echte doe-rak is en  steeds alle grenzen opzoekt of er zelfs overheen schiet!

Is jouw kind met sterke wil zeer blij, maar kan het als een roalercoaster zo in een boze bui schieten waar alle stoppen kunnen doorslaan? Is jouw kind zeer gevoelig, maar zoekt tegelijkertijd alle prikkels op?  Voel jij veel spanning en onrust bij je kind of zie je je kind worstelen met de overdosis aan indrukken van de dag?

Mogelijk heb je dan te maken met een hoogsensitief kind met een zeer sterke wil.

Coaching

Indien je je hieronder aanmeldt voor een ouder-sessie maken we samen een afspraak waarin ik je gedurende 1 a 1,5 uur ga begeleiden naar meer inzicht en rust binnen je gezin. Jij kunt zelf per keer aangeven of je verder wilt met de begeleiding of dat je voldoende handvatten hebt en al meer rust ervaart.

Wat komt er aan bod:
  • Wat is hoogsensitief in combinatie met een sterke wil?
  • Hoe vooraf signalen te herkennen op overprikkeling
  • Wat willen die boze buien zeggen, wat schuilt er achter
  • Wat te doen als alle stoppen doorslaan
  • Hoe blijf ik als ouder in mijn kracht
  • Communicatie, analyseren en anticiperen
  • Hoe leeg ik ‘volle emmertjes’ in het hoofd van mijn kind
  • Praktische tips voor groei van vaardigheden bij jou en je kind
Kortom:

Met een persoonlijke begeleiding help ik je op weg naar meer inzicht voor jou en je kind met sterke wil.  Ik luister en denk met je mee om een fijnere en een meer ontspannen gezinssituatie te creëren. 

Wij als ouders komen uit een andere generatie waar we écht anders zijn opgevoed dan deze kinderen nu van ons vragen. Nieuwetijdskinderen zijn wijs en hebben een goed inzicht in hoe de gezinssituatie werkt. Met de laatste wetenschappelijke inzichten laat ik je zien wat ze nodig hebben. Praktisch en met een positieve insteek.

Lees ook eens wat voorbeelden van ouders die hulp zochten

Wil je weten of je kind hoogsensitief is? Klik dan hier.

Kind met sterke wil

 Voorbeelden van ouders die hulp zochten:

  • Ik heb een zoontje van 4. Het loopt de laatste tijd niet echt lekker bij ons thuis. Het begint met veel te vroeg wakker worden en ons letterlijk uit bed stampen. (Hij komt elke nacht rond 3 uur bij ons liggen omdat hij bang is) Hij wil vaak de onmogelijkste dingen: ijsje eten voor ontbijt bijvoorbeeld. Als hij zijn zin niet krijgt gaat hij slaan of krabben. Als papa er iets van zegt of hem wil straffen breekt de hel los. En zo is het met zoveel. Soms krijgt hij ineens een boze bui. Dit alles in tegenstelling tot school: een engeltje. Braaf, gehoorzaam, zelfs plichtsbewust zei zijn juf. Maar de stress thuis is onhoudbaar…
  • Sinds mijn zoon naar school gaat wordt zijn gedrag steeds erger. Van de minste tegenslag (stapel blokjes dat niet mooi past, mama die zegt dat iets niet mag…) toont hij boos gedrag: stoelen op de grond gooien, speelgoed gooien, ons slaan. Ik heb al 100 keer gezegd om op bed of kussen te slaan als hij boos wordt, maar ondanks onze afspraak weigert hij dat als hij boos is. Ik kan er steeds minder tegen. Schreeuw het hele weekend en dat is niet wat ik wil. Hij lijkt nooit niet rustig te zijn, enkel voor de tablet, maar laat het steeds vaker toe gewoon zodat ik tot rust kan komen.
  • Merk dat we het pittig hebben als gezin. Baby van 5 maanden wil alleen mama, mama is vooral moe en kleuter mist mama (logisch) maar heeft ook vreselijk veel driftbuien momenteel. Wilde oudste een middagje laten spelen bij opa en oma, maar vaak komt ze daar totaal overprikkeld van terug (vandaar dat we dat nauwelijks doen) en hetzelfde bij logeren, daar moet ze dan 3 dagen van bijkomen met heel veel driftbuien. Oppas voor baby is geen optie, die weigert de fles en wil bij niemand anders op schoot. Wat te doen?
  • Ik ben mama van een meisje van 3 jaar. Sinds ze 3 is komt haar eigen wil toch wel erg sterk naar voren. In het spel, maar ook in alledaagse dingen. Zij bepaald! Hier ben ik nog zoekende in. In hoeverre laat ik haar gaan en waar begrens ik haar? Buig heel veel mee. Maar soms denk ik wel eens , heeft ze niet meer begrenzing nodig? Afgelopen zaterdag was de ergste bui sinds lange tijd. Ze moest zich aankleden van mij en dit is altijd al een drama! Weigeren, weglopen , slaan etc. Ze heeft me ook gebeten. We hebben haar met z’n tweeën aangekleed. Hebben haar daarna even uit laten razen en haar daarna geknuffeld en haar emotie benoemd. Dit kan zo niet langer.
  • Ik ben enorm aan het worstelen met het feit dat mijn kind vanuit overprikkeling andere kinderen slaat, duwt en knijpt? Onze 5-jarige zoon doet dit regelmatig. Vaak zonder aanwijsbare aanleiding, het ‘slachtoffer’ stond toevallig het dichtste bij. 

 

Casus uit de praktijk

Stijn is een leuke speelse jongen van 6 jaar. Toen hij bij de kleuters zat was hij altijd het feestnummer en de grappenmaker van de klas. Na school wilde hij altijd afspreken en hij leek energie voor 10 te hebben. Opgewekt, behulpzaam en een eindeloze positieve en beweeglijke spraakwaterval. Aan het einde van groep 2 verveelde hij zich wel eens en kreeg al extra uitdaging aangereikt buiten de groep. Hij keek uit naar groep 3. Maar toen dat zover was bleek de verveling alleen maar toe te nemen. Hij zat te draaitollen op zijn stoel, wilde niet lang stil zitten en ging dus steeds naar de wc, draaide zich om, zat niet op te letten etc. Hij luisterde steeds slechter naar de juffrouw (hij wilde wel, maar het lukte hem niet) en zijn concentratie liep steeds verder achteruit. Deed druk in de klas en andere kinderen hadden daar last van. Ook gaf zijn moeder aan dat Stijn een steeds grotere mond kreeg en dit de laatste tijd steeds vaker uitte in boze buien met schoppen en slaan. De moeder van Stijn zag haar leuke optimistische zoon veranderen in een kleine draak die dingen deed die eigenlijk niet bij zijn gezellige karakter hoorde.

De moeder ging het gesprek nogmaals aan op school, maar er werd vooral gekeken naar wat Stijn niet goed deed op school. Zijn cijfers liepen terug terwijl de voortekens in groep 2 toch veelbelovend waren. Onderprestatie, maar waar dit vandaan kwam konden de docenten niet aangeven. Stijn was druk en moest beter luisteren.

Van belang is hier dat er gekeken wordt naar de behoeftes van Stijn. Wie is Stijn en wat heeft Stijn nodig. Omdat Stijn zichzelf nog niet helemaal goed kent (wat logisch is op deze leeftijd) weet hij ook zijn eigen grenzen nog niet goed aan te geven. Hij ziet overal een uitdaging in en wil overal aan mee doen. Zijn enthousiasme en pure liefde voor alles is groter dan wat hij voelt wat hij nodig heeft. Nu was dat in groep 1 en 2 niet zo’n probleem, maar nu hij veel stil moet zitten komt hij nauwelijks aan zijn trekken en raakt gefrustreerd. Omdat hij zijn positieve extraverte energie niet goed kwijt kan, raakt hij gedemotiveerd ofwel geïrriteerd en loopt zijn batterij steeds verder leeg met kwade boze buien tot gevolg.

Belangrijk is om goed te kijken of we met een hoogsenstief kind te maken hebben met een sterke wil of dat er andere factoren aan ten grondslag liggen die zijn boze buien veroorzaken. Uiteindelijk heb ik samen met de moeder geanalyseerd wat Stijn nodig heeft om goed in zijn vel te zitten. Hij mag zijn wie hij is. Dus enthousiast, energiek etc. Ook de boze buien mogen er zijn, maar we gaan ze beter begrijpen, beter reguleren en leren hoe je deze als ouder het beste kunt opvangen. Wat zit er achter een boze bui. Is het angst is het frustratie en hoe ga je daar dan mee om? Ik maak hierbij gebruik van de innerlijke familie. Een mooie methode om inzicht te krijgen in de interactie die plaats vindt tussen ouder en kind en wat er speelt in het hoofd van het kind. Ook help ik om de interactie tussen ouder/leerkracht en kind te versterken. Wat heeft hij nodig op school en hoe kan hij zich thuis weer opladen. Strenger worden werkt averechts bij deze hoogstimulatieve kinderen (alhoewel je dit als ouder wel geneigd bent), maar wat is dan wel een juiste aanpak? Stapje voor stapje werken we naar een fijnere gezinssituatie met meer rust en inzicht. Ook hier is de begeleiding positief van insteek en op basis van gelijkwaardigheid.