Introvert hoogsensitief kind

Omgaan met je introverte hoogsensitieve kind

Heeft jouw kind last van geurtjes, labeltjes in kleding, harde geluiden etc. ? Is soms angstig of zeer verlegen en vaak perfectionistisch? Vaak vermoeid als ze een dag naar school gaan door al die sferen en indrukken? Lees dan even verder…   Deze kinderen staan namelijk niet graag op de voorgrond en hebben in de klas zeker niet het hoogste woord. Wat vooral opvalt, is dat deze gevoelige kinderen anders lijken te voelen dan andere kinderen. Ze zien relationele verbanden tussen kinderen of volwassenen en voelen aan wat andere nodig hebben, maar kunnen daar niet altijd gehoor aan geven. Soms nemen ze die gevoelens over zonder te beseffen dat het van een ander is. Ze beschikken over een wijsheid en een heldere blik, die je als ouder of leerkracht soms versteld doet staan.  

Indien je je aanmeld voor een ouder-sessie geef ik je gedurende 1 a 1,5 uur inzicht in de eigenschappen van introverte hoogsensitieve kinderen en wat deze kinderen nodig hebben om stevig in hun schoenen te staan zonder hun eigen persoontje en bijbehorende behoeftes uit het oog te verliezen. Uiteraard kijken we ook specifiek naar jouw kind, want alleen de theorie kun je zelf ook lezen en dat heb je mogelijk al gedaan.  Je kunt steeds per keer kijken of je nog een ouder-sessie wil of dat je al voldoende handvatten hebt voor jou en je kind.

Wat komt er aan bod:

  • De basis van hoogsensitiviteit en de introverte variant
  • Praktische kant, wat is het wel en wat is het niet.
  • Hoe ga je met fiks boze buien van je kind om?
  • Laatste inzichten op wetenschappelijk gebied
  • Omgaan met angsten en wat te doen als ze zich terugtrekken
  • Omgaan met verlegenheid in grotere groepen
  • Omgaan met de gevoelens van zichzelf en andere kinderen 
  • Welke energie is van mij en welke van een ander
  • Zuiver houden van je eigen energie
  • Innerlijke rust en focus brengen (wat speelt er en hoe voel ik me)
  • Tips om meer rust te ervaren voor zowel kind als ouder.

Lees ook voorbeelden van vragen die mij eerder al gesteld werden. 

Wil je weten of je kind hoogsensitief is? Klik dan hier.

Vragen die ouders aan me stelden:

– Ik zit hier met een heel bang, zich zorgen makend zoontje. Want donderdag is het hier sportdag. Mijn zoontje (9) is zo gestrest en onrustig omdat hij niet weet hoe het gaat verlopen. Bang dat ze hem gaan duwen, wie er wint, bij wie hij in het team zit, wat de planning is, welk kleur teamshirt hij aan moet, wat het weer doet etc etc.  Waarschijnlijk ook veel harde muziek.  Hoe kan ik hem hierin ‘sterker’ maken.

– Met de omslag van de winter naar de zomer hebben we altijd gedoe over kleding. Wel of niet een korte broek. Zit de andere broek nog wel lekker, nieuwe schoenen ook weer wennen, de zonnebrand plakt, wel of geen jas aan. Al deze kleine dingen veroorzaken bij ons ‘s-ochtends al een drama en zorgen dat we hoe vroeg we ook beginnen toch weer uitlopen op een botsing en strijd. Keuzes geef ik haar al genoeg, maar daar zit t m niet in, wat moet ik doen?

– Ik weet dat de uitbarstingen een gevolg zijn van overprikkeling, maar wat doe ik er aan, vooral wanneer je ’s ochtends je kind naar school moet brengen en zelf op tijd op je werk wil komen? Wij zijn er principieel op tegen om aan alle nukken toe te geven, maar tijd om tot rust te komen is er ook niet… We proberen al de prikkels te minimaliseren, maar aankleden en ontbijten zijn 2 zaken die echt moeten gebeuren. Het gaat niet om deze specifieke 2 zaken, maar om het feit dat mijn dochter dan al overprikkeld is, vanwege het feit dat ze naar school toe moet. De uitbarsting komt er dus sowieso, of het nu kleding (die kiest ze al grotendeels zelf), type broodbeleg (wat ze ook zelf kiest) of de stoel is die niet exact zo beweegt zoals zij het wil. De uitbarsting komt om wat dan ook. Het gaat er om hoe ik haar zo snel mogelijk weer rustig kan krijgen om verder te kunnen.

– Als onze dochter een dag naar school is geweest en ze gaat dan ook nog sporten is ze ‘s-avonds echt  niet meer te genieten. Boze buien volgen elkaar op en naar bed brengen duurt me echt veel te lang. Ze komt niet goed in slaap en droomt de hele nacht onrustig. Wat kan ik doen?

Casus uit de praktijk:

Emma is een meisje dat onlangs naar groep 3 is gegaan. In groep 1 en 2 mocht ze natuurlijk vaak vrij spelen in de groep en kon ze zichzelf beschermen door zich af en toe terug te trekken in een rustige hoek. Hier kon ze dan alleen met poppen haar verhaal maken en zich afsluiten van de rest van de groep. In groep 3 veranderde alles snel. Ze zit een groot deel van de dag aan een tafel, moet opdrachten doen en luisteren naar wat de juffrouw te vertellen heeft. Haar moeder vertelde dat ze haar dochter na de eerste 3 weken in het nieuwe schooljaar zag veranderen. Van een vrolijk meisje naar een teruggetrokken kind dat geen plezier meer leek te hebben in school en thuis doelloos op de bank hing van vermoeidheid. Het slapen ging steeds slechter en haar speelsheid en spontaniteit werden steeds minder. Haar moeder had een gesprek gehad op school, maar de docenten wisten eigenlijk niet goed wat ze Emma konden bieden om het fijner voor haar te maken. Dit was nu eenmaal hoe het gaat in groep 3. Bovendien was ze een lieve meid en daar zouden ze er wel 24 van willen in de klas. Het zal wel wennen zijn, werd nog eens benadrukt.

Een onderbuik gevoel (intuïtie) van haar moeder gaf aanleiding om hulp in te schakelen. Ze wilde alles op alles zetten om de situatie te verbeteren.

In zo’n geval kijk ik samen met de moeder naar het type kind en wat zij nodig heeft om weer lekker in haar vel te zitten. Omdat hooggevoelige kinderen nu eenmaal wat anders behoeven dan de gemiddelde kinderen in de klas, geef ik de moeder praktische tips en handvatten vanuit mijn eigen ervaring en opgedane kennis. Ook nemen we oefeningen door die je dagelijks bij je kind kunt toepassen. Leer ik je kijken naar een andere omgangsnormen dan bij een ‘gemiddeld’ kind en stellen we ruimere kaders die juist bij hoogsensitieve kinderen goed werken. Ik leer je ook hoe je kind kan voelen wat zijn energie veld is of dat dit de gevoelens van een ander zijn met de daarbij behorende oefeneningen. Ook leer ik je aan de hand van de ‘innerlijke familie’  welke interactie technieken nodig zijn, om je kind veilig te laten voelen in zijn of haar omgeving, zich gezien en gehoord voelt en met meer zekerheid de dagelijkse dingen kan gaan doen. We stellen aandachtspunten op voor school en indien nodig ga ik mee om tekst en uitleg te geven op de school over de behoeftes van hoogsensitieve kinderen. Hierdoor erkennen we de gevoeligheid van Emma en geven we Emma zelfvertrouwen om evenwichtig verder te groeien in haar ‘zijn’.

Uiteraard is de begeleiding positief van insteek en op basis van gelijkwaardigheid. Want we willen toch allemaal dat het goed met ons gezin gaat!